Rune Hansen
by on 27 February, 2018
82 views

Du drømmer om en ny båt. Har ruget på tanken i lenger tid. Hele familien er positivt innstilt og ser frem til sjøsettingen. Kanskje er det din første båt. Eller du er en veteran med mange år på baken. Uansett er det greit å bli mint om hva du bør se etter når du skal kjøpe ny båt. Det er lett å bli lurt av et lekkert utseende. Lav pris kan også av og til være en faktor det er lett å bli besnært av. Du ønsker jo en båt som både er sjødyktig, estetisk å se på og uten skjulte feil og mangler. Hva bør du ha med i tankene når du skal finne drømmebåten? Her får du noen råd med på veien ned til båthavna, ikke gå i samme fellen som vi gjorde!

Vi nærmer oss Fredrikstad med forventninger i magen, kan dette være en båt å satse på etter mange nedturen? Vi ringer selger for å få en veibeskrivelse til havnen båten ligger i, etter flere telefoner finner vi endelig havnen som er beliggende i Larkollen.

Det blåser og regner friskt, måler vindhastigheten til 13,2 s/m, båten ligger fortøyd ved en pir med bølger og vind rett inn på styrbord side, på babord side er det 5-6 meter til en fjellskråning..altså ikke forsvarlig å prøve å legge ut med båten under slike forhold tenker vi, noe også selger kviet seg for.

Vi blir møtt av ett hyggelig ektepar samt en sønn av dem, det ble noe småprat på kaien ang. været samt utvendig besiktelse fra bryggekanten. Ved første øyekast så båten godt vedlikeholdt på utsiden, kunne ikke se noen skade på båten der og da.

Vi gikk deretter ombord i båten alle sammen unntatt sønnen som forsvant en eller annen vei. Ombord i båten ble vi positivt overasket over hva vi så og hvordan det så ut ombord, alt var nyvasket og det så tilsynelatende ut som at alt var på stell ombord. Selgeren var veldig overtalende og flink til å snakke, vi ble vist rundt ombord og alt så veldig godt vedlikeholdt ut, altså ingenting å sette fingeren på der og da.

Vi spurte selgeren om båttypen da vi ikke hadde peiling på denne type båt, selgeren forklarte at dette var en meget bra båt. Nordic 38 er i utgangspunktet en Nor-Dan båt og overtatt av Uniq båt i Fredrikstad da Nor-Dan gikk konkurs. Denne båten ble da en Uniq 1150. Da Uniq båt gikk konkurs ble alt kjøpt opp av nystartet Nordic Ocean Craft. Nordic Ocean Craft flyttet produksjonen til Polen.. men hadde da et hovedkontor i Oslo, ble det fortalt av selger.

Etterhvert spurte vi selger om det var mulig å åpne motorrom luken, hadde vært greit å se på båtens hjerte sa jeg til selger. Svaret selger kom med da var noe overraskende for oss.

"Nå skal dere høre, da vi satt båten på vannet for 3 uker siden ble det oppdaget en liten vannlekkasje rundt styrebolten på styrbord drev. Han hadde regnet ut at det kom inn rundt 10-12 liter med vann i døgnet, noe som den automatiske lensepumpen ikke hadde noe problem med å takle. Vi er bare "helsearbeidere", så de hadde ikke peiling på motor/elektro etc, så derfor hadde de en egen "båt-mekanikker" som fikset og holdt alt vedlikehold/service under kontroll hele tiden.

Vi har fått 2 priser på reparasjon av dette, en pris på kr. 15.000,- og en pris på ca. kr. 130 - 150.000,- på jobben.

Prisen på kr.15.000,- innbefatter å bytte styrebolten fra utsiden av båten, her slipper man å ta ut motorene for å gjøre jobben.

Prisen på kr.130-150.000 innbefatter å ta ut begge motorene samt bytte begge transomplatene til nye. Dette var da noe han selv ville ha gått for da han ikke stolte på at jobben fra utsiden ville holde tett da det måtte skjæres ett hull i transomplaten fra utsiden.

Det ble mye snakk rundt denne lekkasjen, og jeg gjorde det klart for selger at jeg ikke hadde noe som helst peiling på Mercruiser motorer/bravo drev da jeg bare hadde hatt grønne motorer fra før av. Selger presiserte gang på gang under befaringen at de "bare var helsearbeidere" og hadde heller ingen peiling på motorer/teknisk og hadde derfor en "egen båt mekaniker" som tok seg av alt vedlikehold og service på båten, noe som gjorde oss trygge på at dette måtte være seriøse selgere.

Alle batteriene var plassert rett foran babord motor, samt at det sto en 150L varmtvannsbereder foran styrbord motor, gjorde det umulig å bytte eks. impellere og servoreim uten å demontere og fjerne alt dette. Så her kunne løsningen vært bedre ved eks. å flytte batteriene til en annen plass enn i motorrommet.

Jeg så også at det var montert en Raymarine autopilot fremme på konsollen og stilte da selgeren spørsmålet om det var en fungerende autopilot ombord.

Svaret til selgeren var at det var autopilot ombord, men den hadde sluttet å virke. Skulle man ordne denne måtte motorene ut for å komme til plasseringen av pumpen. Det da også en hel del snakk rundt autopiloten, noe som egentlig ikke var så viktig for oss da denne ikke sto oppført i annonsen.

Ellers var hovedinntrykket hos oss at båten bar preg av godt renhold i motorrommet, alt var fint og rent og vi registrerte ikke andre lekkasjer enn styrbord styrebolt som ble oppgitt av selger og som vi stolte på.

Fortsettelse følger...

Post in: Boat
Be the first person to like this.