Rune Hansen
by on 27 February, 2018
102 views

Så var dagen kommet vi hadde gledet oss til, dagen vi skulle bli båtfolk igjen.

Vi startet turen fra Arendal med fullpakket bil og sommerfugler i magen, min bror var med på turen sånn at han kunne kjøre bilen hjem igjen for oss.

Dagen før overtakelsen av båten ringer selgeren og forklarer at trimflapspumpen ikke fungerer og vi måtte derfor regne med at båten sto på land når vi ankommer. Dett for evt. å bytte trim flapsene. Jeg så ingen negativt i dette da jeg hadde en mulighet til også å kikke på båten under.

Vi ankom Larkollen rundt 19.00 tiden om kvelden, båten lå fortøyd ved samme brygge og stedet så ut som en opplagsplass for båter. Det sto også 2-3 brakker der og et lite skilt med navnet "Fjordservice". Jeg ble også litt overrasket av at båten fremdeles lå på vannet da selger opplyste om at den ville ligge på land.

Været var veldig bra, lite vind og varmt. Vi ble møtt av selgeren og ble forklart av dem at de tidligere i uken hadde blåst såpass mye at fortøyningene hadde slete samt at kalesjen var revnet på noen plasser, da først og fremst i sømmene. Dette hadde da konen fikset underveis.

Selgerne opplyste at det ikke var nødvendig å ta båten på land da "båt-mekanikeren" deres hadde klart å bytte/fikse trimpumpen innen fra, så nå skulle alt være i orden. Eneste deres "mekaniker" ikke hadde klart var å koble bryterne til trim flapsene sånn som det var originalt, så bryterpanelet hang og slang ved konsollen. Jeg sa til selger at dette kunne jeg fikse selv, så ikke dette som noe problem. Ellers så hadde deres "båt-mekaniker" gått gjennom alt, og funnet i orden.

Jeg kikke noe mere på utsiden av båten, fant ett par små gelcoat skader jeg ikke hadde oppdaget ved besiktelsen på søndagen. Reparasjon av disse skadene var klønete gjort og det sa jeg til selger, svaret var at "båt-mekanikeren" hadde glemt å pusse dem ned...

Det var langt under halvt i dieseltankene og spurte derfor selger om det var langt til en marina, og om vi kunne ta en tur for å fylle tankene fulle før vi kjørte over til Kragerø i morgen. Svaret fra selgeren var at det bare var tull å fylle mere diesel på båten, det var mer enn nok diesel til å komme til Arendal.. jeg stusset over holdningen, men ville de ikke på båttur så samme det... Jeg ville også fylle på mere ferskvann da tankmåleren på denne sto på kvart tank, svaret jeg da fikk var at slangen på bryggen ikke var lang nok, og vann skulle det være nok av.

Jeg merket at holdningen til selgeren hadde endret seg noe siden vi var å kikket på båten søndagen føre, vi stusset også da selgerne plukket av to kulefendere fra en båt som lå på andre siden av bryggen..de mente at disse fenderne var deres og at eier av denne båten hadde "stjålet" dem fra båten deres. De la derfor disse fenderne ombord i vår nyinnkjøpt båt.

Kontrakten ble skrevet og pengene overlevert, hele kr.950.000,- riksdaller. Selgerne fikk deretter hastverk med å reise. Min bror takket for seg og kjørte hjem igjen. Vi ble igjen ombord, konen plasserte medbrakt utstyr der det skulle være. Jeg tok med meg kulefenderne på land og plasserte dem tilbake på båten de ble "lånt" fra. Hadde ingen planer om å ta med disse da jeg ikke visste hvem som eide dem i utgangspunktet.

Som glade båtfolk med nyinnkjøpt båt åpnet vi en flaske vin, vi hadde jo ikke tenkt å legge over til Kragerø før dagen etter. Vi koste oss den kvelden, litt vin samtidig som konen plasserte ting og tang og jeg planla hjemturen.

Noe senere ut på kvelden dukket det en bil opp, gikk på land og oppdaget 2 karer som romsterte med ett eller annet ved disse fallferdige brakkene som sto på området.. ja ja, det var sikkert noen som hørte til her, de var hvert fall ikke interessert i å snakke med meg.

Fortsettelse følger..

Post in: Boat
Be the first person to like this.