Rune Hansen
by on 27 February, 2018
104 views

Så er lørdagen kommet, vi spiser frokost og leser aviser før avgang rundt kl.13.00. Vaslipper fortøyningene og legger kursen mot marinaen i Kragerø for å fylle diesel. Turen fra Larkollen til Kragerø tæret godt på den lille dieselen vi hadde ombord, så her var det bare å toppe tankene, samt påfyll av vann.

Jeg stusset noe da det viste seg at det gikk ca.60 liter mer diesel i babord tank, men regnet med at selger hadde fylt noe i en tank og litt i den andre tanken.. Vann ble fylt på og her viste det seg at tankmåler for ferskvanntank ikke fungerte, den sto på samme plass som da vi reiste fra Larkollen.

Turen mot Arendal startet rundt 14.00 tiden, været var fint og det blåste rundt 6-7 m/s inne i Kragerø gjestehavn. Været var meldt glimrende resten av ture mot Arendal, så da pakket vi ned kalesjen for å nyte solen. Vi gikk ut Kragerø fjorden i rundt 5-6 knop mens vi forsøkte å lense motorrommet med den automatiske lensepumpen som var montert ombord. Jeg kikke ut på skutesiden for å se om det kom noe vann ut fra pumpen..men det gjorde det ikke. Så da forsøkte jeg å lense med nød-lensepumpen som fungerte, jeg pumpet noen ganger og oppdaget at det ble en oljefilm på vannet men stusset ikke så mye på dette da selger hadde byttet trimflapspumpen samme dagen vi hentet båten.

Jeg pumpet noe til på nød-lensepumpen og ble plutselig sittende med håndtaket på pumpen i hånden..denne pumpen også defekt. Vi rundet fyret og satt kursen mot Arendal, det tok ikke så lange tiden før vi måtte ta opp kalesjen grunnet store bølger og økende vind,,faktisk opp i 12,6 m/s. Sjøen slo mot båten, mye oversprut og bølgehøyde innimellom på opp imot 3 - 3,5 meter. Så her var det nok med å holde seg fast mens sjøsprøyten sto rundt oss.

Utenfor flostaøya begynte oljealarmene på begge motorene å gi lyd fra seg, jeg prøvde å finne en eller annen for for resetknapp på disse..men det fantes ikke. Så da var gode råd dyre, oljealarmer går, ikke bare på en maskin..vi lå ett godt stykke på utsiden og mye vind og sjø. Det var ingen mulighet til å åpne motorrom luken, til dette var det for grov sjø, så jeg forsøkte å ringe selger 3-4 ganger med kort mellomrom..men ingen svar fra dem. Kikket på oljetrykket, babord motor så fin ut..styrbord motor fungerte ikke, så her var det bare å finne en le plass å komme seg inn til, ble noe stresset av den kraftige lyden fra alarmene. Vi fant en hytte med en brygge som lå bra til, fikk fortøyd båten og åpnet motorrom luken.

Jeg peilet begge motorene for olje, og her var det normalt med olje på begge to. Så da var spørsmålet hvorfor oljealarmene gikk, sjekket rundt motoren og fant oljebeholderen til servostyring..denne var tom og ikke hadde vi olje ombord. Men dette kunne ikke ha noe med oljealarmen å gjøre så jeg sjekket enda mere rundt. For å komme til bak på motorene måtte jeg fjerne brannslukkeren som var plassert over turboen på maskinene, når jeg hadde fjernet disse oppdaget jeg at det var plassert oljebeholdere bak på maskinene. Der og da visste jeg ikke hva denne oljebeholderen var beregnet til, men hvert fall var begge beholderen skål tomme, ikke en dråpe olje i noen av dem. jeg fulgte slangen fra dem og de forsvant ned til transomplatene, så da måtte dette ha noe med drevene å gjøre tenkte jeg. Tilfeldigvis hadde selger plassert en liter med drev olje ombord, så da var det bare å fylle på. Startet begge motorene og oljealarmen var borte, dette var en stor lettelse..så da monterte vi alt på plass.

Under dette oppholdet ble jeg oppmerksom på at det var en del diesel/olje i gråvannet under motorene, så her var det noe som var feil.. Vi dro inn fortøyningene og satte kursen videre mot Arendal, det var ikke lange biten igjen før vi kunne gå inn tromøysundet. Når vi kom inn i Tromøysundet ville jeg sette opp hastigheten for å blåse ut av motorene etter veldig mye kjøring på tomgang. Båten klarte å komme opp i rundt 27 knop da babord motor begynte å "hoste" og hastigheten gikk ned, det var da ikke mye respons på babord motor ved gass pådrag. Så da var det bare å gå stille og rolig inn mot Arendal og til båtplassen.

Fortsettelsen følger..

Post in: Boat
Be the first person to like this.